Voor versie met tolk NGT klik hier
Voorlezen is erg leuk en belangrijk voor de ontwikkeling van uw kind. Veel kinderen worden voor het slapen gaan voorgelezen. Dat is een mooi vast moment voor uw kind om daarna te kunnen slapen. De meeste kinderen vinden het leuk om ook 's middags te worden voorgelezen. Ook dan is het leuk en leerzaam om samen een boek of verhaal te lezen.
Interactief voorlezen heeft een positief effect op de taal- en leesontwikkeling van uw kind.
Door regelmatig te worden voorgelezen, leert uw kind dat er een relatie is tussen wat u vertelt en de tekst die in het boek staat. Kinderen vinden het doorgaans heerlijk om vaker hetzelfde boekje of verhaal met u te lezen. Tijdens het voorlezen leert uw kind spelenderwijs nieuwe woorden en leert hij hoe een goede zin is opgebouwd. Ook bevordert het voorlezen de leesmotivatie van uw kind.
Wat is belangrijk wanneer u voorleest aan uw dove of slechthorende kind?
Houding
De positie tijdens het voorlezen is erg belangrijk, omdat uw kind zowel het boekje, tekst en plaatjes, als de persoon die voorleest goed moet kunnen zien. Het kind kan in een hoek op schoot worden gehouden of u gaat naast of tegenover uw kind zitten. Om uw handen vrij te hebben om te kunnen gebaren, kunt u het boek op schoot leggen, op een kussen of in een (kook)boekstandaard. Probeer ook eens om aan tafel te gaan zitten, allebei op een hoek. Dan kunt u elkaar goed zien en ook het boek zo neerleggen dat u en uw kind er allebei bij kunnen.
Gebaren
Dove en slechthorende kinderen missen aspecten van de gesproken taal zoals de klankkleur van uw stem (hoe klinkt uw stem) en misschien ook wel woorden of delen van woorden en zinnen. Een aantal dove kinderen krijgt op jonge leeftijd, rond de eerste verjaardag, een CI. Dit kan een gunstig effect hebben op de gesproken taalontwikkeling. Het is begrijpelijk dat dan de communicatie tussen u en uw kind vooral in gesproken taal zal plaatsvinden. Het is belangrijk om te vermelden dat dit niet geldt voor alle kinderen met een CI. Of u voorleest in gesproken Nederlands, Nederlands ondersteund met gebaren of in de Nederlandse Gebarentaal (NGT) hangt af van de behoeftes van uw kind. Zorgt u er wel altijd voor dat u goed zichtbaar en/of verstaanbaar bent voor uw kind.
Kentalis biedt diverse gebaren- en communicatiecursussen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de leerkracht van uw kind.
Aandacht strategieën
Dove en slechthorende kinderen hebben de tijd nodig om plaatjes in het boek te kunnen bekijken. Ze kunnen niet of niet gemakkelijk gelijktijdig naar de plaatjes kijken en luisteren naar het verhaal. U kunt daarom even wachten tot uw kind weer oogcontact maakt, voordat u verder praat of voorleest. Ook kunt u tijdens het voorlezen uw kind even zacht aanraken of door gebaren binnen het blikveld of op het lijf van uw kind te maken de aandacht trekken.
Een leuke manier om de aandacht van uw kind bij het boekje te hebben is door gebruik te maken van materiaal, bijv. knuffels of dieren van lego. Op deze manier is uw kind betrokken bij het verhaal.
Stappenplan interactief voorlezen
Als u interactief gaat voorlezen met uw kind kunt u de volgende stappen volgen:
1. Voorbereiding
2. Introductie
3. Voorlezen en vertellen
4. Praten en ingaan op het verhaal en doen
5. Terugkomen op het verhaal
Stap 1: De voorbereiding:
- Als het mogelijk is, kan het waardevol zijn om van tevoren het verhaal of boekje door te nemen. U bent dan bekend met de inhoud en de structuur van het verhaal. Ook kunt u eventueel gebaren die u nog niet kent, opzoeken. Natuurlijk is het niet altijd mogelijk om een verhaal goed voor te bereiden. Er zal moeten worden geïmproviseerd wanneer uw kind opeens een nieuw boekje wil lezen. Als het mogelijk is, is het belangrijk om een boek goed voor te bereiden. U kunt dan de volgende stappen van het interactief voorlezen voorbereiden.
Stap 2: De introductie
- Samen met uw kind bespreekt u de voorkant van het boek. Zo weet uw kind al een beetje waar het verhaal over gaat. Het is belangrijk dat u ingaat en aansluit op de ervaringen en voorkennis van uw kind.
- Het is leerzaam om uw kind voorspellingen te laten doen over het verloop van het verhaal. Waar zal het boekje overgaan?
- U kunt het boek ook introduceren door een liedje te zingen of een spelletje te doen.
Stap 3: Voorlezen en vertellen
- Uw kind krijgt tijdens het voorlezen een actieve rol. Uw kind mag bijvoorbeeld het boekje vasthouden en mag de pagina's omslaan of terugbladeren. Tijdens het voorlezen, moedigt u uw kind aan om te praten over het boek of verhaal. Dit doet u door positief te reageren op de inbreng van uw kind. U geeft uw kind de ruimte om na te denken. Daarnaast kunt u de uitingen van uw kind aanvullen tot goede zinnen. En u gaat in op wat uw kind zegt. Zo sluit u aan bij wat uw kind leuk of interessant vindt in het boek.
- Uw kind kan tijd nodig hebben om naar de plaatjes te kijken. U kunt daarom even wachten tot uw kind weer oogcontact maakt of iets aanwijst of zegt, voordat u verder praat of voorleest.
- Tijdens het voorlezen legt u samen met u kind relaties tussen de tekst en de ervaringen van uw kind uit het dagelijks leven.
- Tijdens het voorlezen leert uw kind nieuwe en moeilijke woorden. U kunt tijdens het voorlezen deze woordjes aan uw kind uitleggen door de plaatjes te bespreken. Ook kunt u gebruik maken van concreet materiaal, door het woordje uit te leggen of door iets voor te doen.
- Het is belangrijk dat u samen met uw kind veel praat over de betekenis en inhoud van de tekst. Uw kind leert daardoor de taal beter te begrijpen.
- U kunt tijdens het voorlezen informatie toevoegen, zodat achterliggende bedoelingen in het boek duidelijk worden gemaakt.
Stap 4: Praten, ingaan op het verhaal
- Als het hele verhaal gelezen is, kunt u samen met uw kind het verhaal nog even samen navertellen. Eventueel kunt u dit doen door een paar vragen te stellen om samen tot de betekenis te komen. Samen napraten over het verhaal maakt dat uw kind meer van het verhaal en het thema begrijpt.
- Kinderen vinden het ook heel leuk om na het lezen samen met de ouder het verhaal na te spelen.
- Sommige kinderen vinden het heel leuk om samen iets te tekenen of te knutselen over het verhaal. Tijdens het knutselen kunt u hier veel bij vertellen of herhalen.
Stap 5: Terugkomen op het verhaal
- Op een later tijdstip terugkomen op het verhaal helpt uw kind bij het begrijpen van een thema. Dit kunt u doen door te praten en verbanden te leggen over gebeurtenissen die zich nu voordoen en die ook in het verhaal voorkwamen. Kinderen vinden het ook heel leuk om hetzelfde boek vaker te lezen, dus een gebeurtenis kan ook aanleiding zijn om een boekje nog eens te lezen.
- Het lezen van een ander boekje over hetzelfde onderwerp kan een manier zijn om terug te komen op het eerder gelezen boek.
Meer weten?
Kentalis verzorgt een voorleescursus voor ouders en andere geïnteresseerden. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de leerkracht van uw kind.